برای ورزش تنیس روی میز چه لوازمی نیاز است؟

ورزش پینگ پنگ یا تنیس روی میز یک فعالیت فوق‌العاده جذاب است، اگر در حال شروع این ورزش هستید حتماً برایتان مهم است بدانید به چه تجهیزاتی نیاز دارید. آغاز این ورزش اصلاً سخت نیست و به راحتی می‌توانید با حداقل لوازم پا به این عرصه بگذارید. برخی وسایل ضروری برای اجرای این ورزش وجود دارند. در ابتدا یک لیست از لوازم مهم برای اجرای ورزش پینگ پنگ آمده کرده‌ایم که شامل:

 

1- توپ تنیس روی میز: توپ‌های مخصوصی هستند که با وزن سبک و فرم خاص مناسب برای ضربه‌های روی میز است.

 

2- راکت مخصوص تنیس روی میز: راکت، ابزار اصلی بازیکنان است. این وسیله دارای یک سطح لاستیکی است که به خوبی با توپ آن چفت می‌شود.

 

3- میز پینگ پنگ: میز پینگ پنگ باید دارای ابعاد و مشخصات استاندارد باشد. ابعاد دقیق میز، ارتفاع آن، و ابعاد تور باید رعایت شوند.

 

4- تور: توری که بر روی میز نصب می‌شود، برای محاسبات امتیازها و جلوگیری از خروج توپ از میز به کار می‌رود.

 

5- پوشاک و کفش مناسب: پوشاکی که برای این ورزش انتخاب می‌کنید باید آزادی عمل لازم برای انجام حرکات سریع را برای شما فراهم کند. از سوی دیگر کفشی مناسب پینگ پنگ است که به هیچ وجه باعث لغزش شما هنگام بازی نشود.

 

6- محافظ مچ: برخی از بازیکنان از محافظ مچ نیز استفاده می‌کنند تا مچ‌های خود را در حین بازی پشتیبانی کنند.

 

7- پایه و استند برای نصب تور: برای نصب تور بر روی میز، نیاز به پایه و استند خاصی دارید.

 

لیست لوازم ضروری برای انجام بازی تنیس روی میز با توجه به نوع استانداردها و تجربه بازیکنان ممکن است متغیر باشد، اما لیستی که در بالا مشاهده می‌کنید یک لیست کلی از لوازم مورد نیاز پینگ پنگ به شما می‌دهد. در ادامه کمی تخصصی‌تر به بررسی هریک از این لوازم خواهیم پرداخت. با آکادمی توانا همراه باشید.

اصطلاحات پینگ پنگ به انگلیسی و فارسی

راکت تنیس روی میز

یکی از مهم‌ترین موارد هنگام خرید لوازم مخصوص پینگ پنگ راکت است. راکت‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به میزان حرفه‌ای بودن می‌توانید مدل‌های مختلفی را انتخاب کنید.

  1. هنگام انتخاب راکت نباید آن را زیاد سنگین انتخاب کنید.
  2. باید توجه کنید دسته راکت بسیار راحت در دست شما قرار گیرد.
  3. ضخامت سطح لاستیکی آن نباید از 1.5 میلی‌متر بیشتر باشد.

اگر هنوز مبتدی هستید و به صورت حرفه‌ای پا به عرصه پینگ پنگ نگذاشته‌اید این توصیه‌ها می‌تواند برایتان مفید باشد. اگر در سطح پیشرفته‌تر می‌خواهید فعالیت کنید حتماً به تیغه و لاستیک آن توجه کنید.

 

تیغه راکت

ﺗﻴﻐﻪ راﮐﺖ‌ها ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﮑﻞ دﺳﺘﻪ و ﺳﺮ ﺁن ﻣﺘﻔﺎوت هستند. دﺳﺘﻪ ﺁن ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺼﻮرت ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ، ﺁﻧﺎﺗﻮﻣﻴﮏ ﯾﺎ ﻋﺮﯾﺾ ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﻴﻐﻪ راکت‌ها ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻮارد زﯾﺮ فرق می‌کنند :

  • تعداد لایه‌های چوب بکار رفته در آن (از 5 تا 7 لایه)
  • وزن آن (از 70 تا 90 گرم)
  • سرعت و کنترل

‌تیغه‌های راکت همچنین بصورت زیر درجه‌بندی می‌شوند:

  • سریع: با کنترل محدود برای بازی تهاجمی.
  • آهسته یا کند: با کنترل زیاد برای بازی دفاعی.
  • همه فن حریف: برای انجام هر نوع بازی.

بر اساس مقررات فدراسیون بین المللی تنیس روی میز، تیغه راکت‌ها باید 85 درصد از چوب طبیعی ساخته شده باشد. 15 درصد باقی مانده می‌تواند از مواردی مثل فیبرکربن ساخته شده باشد.

آشنایی با ورزش پینگ پنگ

انواع روکش‌های لاستیکی

  •  سطوح عاج از داخل یا معکوس: این راکت‌ها از دولایه تشکیل شده‌اند، یک لایه پایه اسفنجی و یک لایه لاستیکی بر روی آن، بطوری که عاج‌های آن در داخل قرار گرفته است. چنین لایه‌هایی باعث می‌شود انعطاف‌پذیری و قدرت جذب راکت افزایش یابد. ضخامت لایه‌های سطحی نباید از 2 میلی‌متر بیشتر باشد.
  •  سطوح عاج از خارج: در این نوع راحت، عاج‌های لایه لاستیکی به طرف خارج هستند و باعث می‌شود سرعت و پیچ توپ افزایش یابد. بازیکنان حرفه‌ای معمولا از راکت‌هایی استفاده می‌کنند که ترکیبی از سطوح عاج از داخل و عاج از خارج را داشته باشد. بدین ترتیب که در سطح بک هند راکت، عاج از خارج و در سطح فورهند آن، عاج از داخل قرار گرفته باشد.
  •  سطح لاستیکی ویژه: این نوع برای بازی دفاعی مناسب است. عاج‌های این سطوح لاستیکی بصورت باریک و بلند هستند که اصطلاحاً به آن ” ضد پیچ رویی “می‌گویند.

 

توپ

توپ‌ها از سلولوئید یا پلاستیک ساخته می‌شوند. روی توپ‌ها علامت کارخانه و درجه کیفیت توپ نوشته شده است. بهترین توپ‌ها رویشان علامت سه ستاره نقش بسته است. وزن توپ 2/8 گرم و قطر ان 40 میلی‌متر است. توپ‌ها معمولاً در بسته‌های 3،6،12 تایی فروخته می‌شوند.

رنگ توپ‌ها بصورت سفید مات یا زرد پرتغالی هستند که بر اساس رنگ میز انتخاب می‌شوند. معمولاً توپ‌های زرد در میز‌های آبی و توپ‌های سفید در میزهای سبز استفاده می‌شوند. هیچگاه توپی نخرید که فاقد علامت کارخانه یا دارای شیار واضح بر روی آن باشد.

 

سایر تجهیزات

  • چسب لاستیک: بازیکنان با تجربه معمولا بعد از مدتی لایه لاستیکی راکت خود را تعویض می‌کنند. چسب تازه باعث افزایش انعطاف‌پذیری و کشش لاستیک می‌شود.
  • اسپری: برای پاک کردن چربی و کثیفی از روی سطح لاستیکی به کار می‌رود.
  • نوار لبه راکت: این نوار از جدا شدن سطوح لاستیکی جلوگیری کرده و از وارد شدن آسیب به لبه راکت محافظت می‌کند.
  • نوار برای دسته: معمولا برای جذب عرق دست بازیکن، یک نوار چرمی نرم پیچیده می‌شود.
  • اسفنج: برای پاک کردن سطوح عاج از داخل استفاده می‌شود.
  • برس: برای پاک کردن سطوح دارای عاج از خارج است.

آشنایی با ورزش پینگ پنگ

ویژگی‌های میز

بیش از هشتاد سال است که از عمر طراحی میز پینگ پنگ می گذرد. طول میز استاندارد 274 سانتی‌متر، عرض آن 152/5 سانتی‌متر و ارتفاع آن 76 سانتی‌متر است. لبه‌های میز به وسیله خطوط سفید رنگی به عرض دو سانتی‌متر مشخص شده‌اند.

یک خط باریک سفید به عرض سه میلی‌متر، میز را از وسط به دو قسمت تقسیم کرده و برای تعیین منطقه سرویس در بازی دوبل بکار می‌رود. جنس میز انواع مختلفی دارد که باعث تغییراتی در سطح اصطکاک، انعطاف‌پذیری و سختی آن می‌شود. رنگ میز را فدراسیون بین المللی (ITTF) مشخص کرده و باید به رنگ سبز یا آبی تیره باشد.

طول میز 274 سانتی‌متر

ارتفاع تور 15/25 سانتی‌متر

ارتفاع میز 76 سانتی‌متر

عرض میز 152/5 سانتی‌متر

 

کفش و پوشاک ورزشی

برای داشتن لباس مناسب باید ﮐﻔﺶ ورزﺷﯽ داراي ﺗﺨﺖ ﻻﺳﺘﯿﮑﯽ و ﺟﻮراب ورزﺷﯽ ﺑﭙﻮﺷﯿﺪ با استفاده از این لوازم دچار لغزش نمی‌شوید. به هیچ عنوان از کفش‌هایی که برای ورزش‌هایی نظیر دو میدانی طراحی شده‌اند استفاده نکنید چون مناسب حرکات سریع ورزش پینگ پنگ نیست و دچار آسیب به مچ پا می‌‌شوند.

برای تنیس روی میز کفش‌هایی طراحی شده‌اند اما تا زمان رسیدن به سطوح پیشرفته ضروری نیستند. ﺷﻮرت و ﭘﯿﺮاﻫﻦ ﺗﮏ رﻧﮓ ﻏﯿﺮ ﺳﻔﯿﺪ، ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻟﻮازم ﻣﺠﺎز ﺑﺮاي ﮔﺮم ﮐﺮدن ﺧﻮد ﻗﺒﻞ از ﺑﺎزي، ﻟﻮازم ﺗﻨﯿﺲ روي ﻣﯿﺰ ﺷﻤﺎ را ﺗﮑﻤﯿﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.(ﻟﺒﺎس ﺳﻔﯿﺪ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ اﺳﺖ، زﯾـﺮا ﻣﻤﮑـﻦ اﺳـﺖ رﻗﯿـﺐ ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ را در ﻣﻘﺎﺑﻞ زﻣﯿﻨﻪ ﺳﻔﯿﺪ رﻧﮓ ﮔﻢ ﮐﻨﺪ.

ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺻﻮرت، اﮔﺮ از ﺗﻮپ ﻧـﺎرﻧﺠﯽ اﺳـﺘﻔﺎده ﻣﯽ‌ﺷﻮد، ﭘﻮﺷﯿﺪن ﻟﺒﺎس ﻧﺎرﻧﺠﯽ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ اﺳﺖ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻟﺒﺎس ﺳـﻔﯿﺪ رﻧـﮓ در اﯾـﻦ ﺣﺎﻟـﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ است). ﻟﺒﺎس ﺑﺎزي ﺑﻄﻮر ﻣﻌﻤﻮل ﺷﺎﻣﻞ ﯾﮏ ﭘﯿﺮاﻫﻦ آﺳـﺘﯿﻦ ﮐﻮﺗـﺎه ﯾـﺎ ﺑـﺪون آﺳـﺘﯿﻦ و ﺷﻮرت ﯾﺎ داﻣﻦ ﯾﺎ ﻟﺒﺎس ورزﺷﯽ ﯾﮑﺪﺳﺖ، ﺟﻮراب و کفش‌های ورزﺷﯽ است.

لباس‌های دﯾﮕﺮ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮐﺎﭘﺸﻦ و ﺷﻠﻮار ورزﺷﯽ ﻧﺒﺎﯾﺪ در ﻃﻮل ﺑﺎزي ﭘﻮﺷﯿﺪه ﺷﻮد، ﻣﮕـﺮ اینکه اﺟﺎزه آن را ﺳﺮداور صادر کرده باشد. رﻧﮓ اﺻﻠﯽ ﭘﯿﺮاﻫﻦ، داﻣﻦ ﯾﺎ ﺷﻮرت، ﺑﺠﺰ آﺳﺘﯿﻦﻫﺎ و ﯾﻘـﻪ ﭘﯿـﺮاﻫﻦ ﺑﺎﯾـﺪ ﺑـﻪ وﺿـﻮح ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﺎ رﻧﮓ ﺗﻮپ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺎﺷﺪ.

ضربه فورهند در تنیس روی میز

کلام آخر

لوازم ورزشی برای پینگ‌پنگ از اهمیت‌ خاص در جهت بهبود مهارت‌ها و لذت بردن از این ورزش برخوردار است. این ورزش فیزیکی و استراتژیک، نیازمند تجهیزات خاصی برای اجرای بهتر بازی است.

در این راستا، راکت یکی از لوازم اساسی است که باید با دقت انتخاب شود. وزن، پوشش راکت، و مهمتر از همه، چسبندگی سطح آن بر انتخاب شما تاثیرگذارند. توپ‌ها نیز باید با مشخصات استاندارد و اندازه مناسبی انتخاب شوند. سطح میز باکیفیت و صاف نیز بر تجربه بهتر بازی تأثیرگذار است.

لباس‌های ورزشی مناسب نیز برای این ورزش بسیار حیاتی هستند. آنها باید از تهویه مناسب را برای بدن شما فراهم کرده و آزادی عمل زیادی به شما بدهد. علاوه بر این، کفش‌های ورزشی با پشتیبانی مناسب برای حرکات دورانی و انعطاف‌پذیری لازم برای جلوگیری از آسیب به بازیکن حائز اهمیت هستند.

با در نظر گرفتن این جزئیات، ایجاد یک تجربه ورزشی خوب در پینگ‌پنگ به کمال دقت و انتخاب دقیق لوازم مناسب بستگی دارد. این لوازم، عوامل کلیدی در بهبود عملکرد بازیکنان و ارتقاء سطح تجربه ورزشی در این رشته محسوب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط