9:00 صبح - 12:00 شب

شنبه تا جمعه

مشاوره رایگان

09128980720

میدان دانشگاه، خیابان شعرا

آکادمی پینگ پنگ توانا

bg_image
ارسال شده توسط

سحر جم

نحوه انجام بازی تنیس روی میز

زمین پینگ پنگ با یک تور یا نت به دو بخش تقسیم می‌شود. در ابتدای بازی اولین ضربه توسط فرد زده شده وحتماً باید در زمین فرد آغازگر بازی به زمین بخورد اما پس از آن همه ضربات باید در زمین حریف فرود آیند. اگر توپ در زمین حریف فرود نیاید یک امتیاز به حریف اضافه می‌شود و اگر توپ در زمین حریف فرود آید و پس از آن حریف نتواند توپ را به زمین طرف مقابل بزند یک امتیاز به فردی که ضربه را زده افزوده می‌شود. اگر در ضربه اول، توپ پس از اینکه به زمین‌خورد، به تور بخورد و سپس در زمین حریف اصابت کند «نت» حساب می‌شود و فردی که آغازگر است باید دوباره ضربه را بزند و هیچ امتیازی برای کسی حساب نمی‌شود. تنیس روی میز قوانین متفاوتی دارد و همین قوائد شیرینی خاصی به بازی می‌بخشد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها قانون لت است که در ادامه قصد داریم بهطور کامل به آن بپردازیم. پس با آکادمی توانا همراه باشید.

 

پینگ پنگ

 

لت چیست؟

به مدت زمانی که در طول بازی تنیس روی میز ، توپ در جریان بازی در حال گردش است رالی گفته می‌شود. هم‌چنین به رالی که امتیازی به دنبال نداشته باشد، لت می‌گویند و به دستی که حامل راکت نباشد نیز دست آزاد گفته می‌شود. توپ از آخرین لحظه‌ای که در کف دست آزاد قرار دارد و سرویس زده می‌شود رالی شروع شده و این رالی یا امتیاز در پی خواهد داشت و یا لت می‌شود.

 

نحوه محاسبه امتیاز در پینگ پنگ

به جز مواردی که رالی، یک لت به حساب می آید، در موارد زیر بازیکن یک امتیاز می گیرد:

1- در صورتی که حریف او نتواند یک سرویس درست انجام دهد.

2- در صورتی که حریف او نتواند یک برگشت درست انجام دهد.

3- در صورتی که بعد از آنکه یک سرویس درست با یک برگشت درست را انجام داد، توپ پیش از آنکه به وسیله حریف زده شود به جایی غیر از مجموعه تور برخورد کند.

4- در صورتی که توپ بعد از آنکه به وسیله حریف زده شد، بدون اصابت با زمین او از خط انتهایی بگذرد.

5- در صورتی که حریف مانعی بر سر راه توپ به وجود بیاورد.

 

انواع راکت پینگ پنگ

 

6- در صورتی که حریف دو مرتبه پی در پی به توپ ضربه وارد کند.

7- در صورتی که حریف با طرفی از راکت که سطح آن فاقد لاستیک است به توپ ضربه وارد کند.

8- در صورتی که بازیکن مقابل و هر آنچه که پوشیده یا حمل می‌کند، سطح بازی را حرکت دهد.

9- در صورتی که بازیکن مقابل و هر آنچه که پوشیده و یا حمل می‌کند، به مجموعه تور برخورد کند.

10- در صورتی که دست آزاد بازیکن به سطح بازی برخورد کند.

11- در صورتی که بازیکنان مقابل در مسابقات دو نفره پینگ پنگ خارج از نوبتی که به وسیله نخستین زننده توپ و نخستین گیرنده توپ مشخص شده‌است به توپ ضربه وارد کنند.

12- مواردی که در قسمت مربوطه به سیستم تسریع به آنها اشاره خواهد شد.

 

در چه مواقعی لت اتفاق می‌افتد؟

یک رالی در موارد زیر یک «لت» محسوب می‌شود:
1- در صورتیکه توپ در سرویس در حین عبور از محموطه تور، به آن برخورد کند، مشروط بر آنکه سرویس به درستی اجرا شده باشد و یا گیرنده توپ یا همبازی او در توپ انسداد ایجاد کند.
2- درصورتیکه سرویس زمانی اجرا شود که گیرنده سرویس با همبازی او آمادگی لازم را نداشته و هیچگونه اقدامی در جهت وارد کردن ضربه به توپ انجام ندهند.
3- در صورتیکه بنا به دلایلی که خارج از کنترل بازیکن است، سرویس غیر صحیح یا برگشت غیر صحیح و یا عملی مغایر با قوانین بازی صورت گرفته باشد.
4- در صورتیکه بازی توسط داور یا کمک داور متوقف شود. بازی را در موارد زیر می‌توان متوقف ساخت: به منظور تصحیح اشتباهی که در سرویس، دریافت و یا زمین رخ داده‌است.
5- بمنطور اعلام سیستم تسریع
6- بمنظور اخطار یا جریمه بازیکن
7- اگر عواملی باعث اختلال در شرایط بازی شود به نحوی که در نتیجه رالی تاثیر بگذارد.
ورزش پینگ پنگ

کلام آخر

دانستن نحوه امتیازدهی و قوانین حاکم بر بازی پینگ پنگ سبب می‌شود خیلی راحت‌تر بتوانید بر بازی مسلط شده و مانند یک حرفه‌ای بازی کنید. در مقاله قوانین بازی پینگ پنگ به صورت کامل به این قوانین پرداخته و شرح داده‌ایم. امیدواریم این مقاله نیز بر بهبود عملکرد شما تاثیر داشته و سوالات ذهنی شما را پاسخ داده باشد. در پایان برای بیان پیشنهادات و سوالات خود با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط