نت در پینگ پنگ

در بازی پینگ پنگ، قاعده نت به نحوه استفاده از تور یا نت در وسط میز برمی‌گردد. این قانون از مهم‌ترین قوانین حاکم بر تنیس روی میز است. علاوه بر آن در این مقاله متوجه می‌شوید نت یا تور چگونه و کجا باید نصب شود و چه شرایطی برای ادامه بازی باید حاکم باشد. اولین چیزی که اهمیت زیادی دارد این است که بدانیم تور باید در میانه میز و به صورت شبکه شبکه باشد و توسط دو گیره به میز متصل شود. ارتفاع تور از سطح میز و همچنین فاصله از کناره‌های میز بازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. تور باید در تمام طول میز بیش‌ترین نزدیکی ممکن به سطح میز را داشته باشد. در بازی تنیس روی میز قواعد و قانون‌ها حرف اول را می‌زنند به همین منظور برخی از مهم‌ترین قوانینی که به نت مربوط می‌شوند را نیز برای شما آورده‌ایم. در ادامه با آکادمی توانا همراه باشید.

 

قانون نت در پینگ پنگ

 

قانون نت در تنیس روی میز چیست؟ 

یک رالی در برخی موارد یک «نت» محسوب می‌شود:

1- در صورتی‌که توپ در سرویس در حین عبور از محوطه تور، به آن برخورد کند، مشروط بر آنکه سرویس به درستی اجرا شده باشد یا گیرنده توپ یا همبازی او در توپت انسداد ایجاد کند.

2- درصورتی‌که زمان اجرای سرویس، گیرنده سرویس با همبازی او آمادگی لازم را نداشته و هیچگونه اقدامی در جهت وارد کردن ضربه به توپ انجام ندهند.

3- در صورتی‌که بنا به دلایلی که خارج از کنترل بازیکن است، سرویس غیر صحیح یا برگشت غیر صحیح یا عملی مغایر با قوانین بازی صورت گرفته باشد.

4- در صورتی‌که بازی توسط داور یا کمک داور متوقف شود.

چگونگی بازی تنیس روی میز 

پس از ضربهٔ سرویس که می‌بایست در نیمهٔ زمین فرد آغازگر بر زمین بخورد، در ضربه‌های بعدی توپ باید فقط در نیمهٔ زمین طرف مقابل به زمین بخورد. دو نیمهٔ زمین با یک تور از هم جدا شده‌اند. اگر توپ در زمین حریف فرود نیاید یک امتیاز به حریف اضافه می‌شود و اگر توپ در زمین حریف فرود آید و پس از آن حریف نتواند توپ را به زمین طرف مقابل بزند یک امتیاز به فردی که ضربه را زده افزوده می‌شود.

اگر در ضربه اول، توپ پس از اینکه به زمین‌خورد، به تور بخورد و سپس در زمین حریف اصابت کند «نت» حساب می‌شود و فردی که آغازگر است باید دوباره ضربه را بزند و هیچ امتیازی برای کسی حساب نمی‌شود. و همچنین برخورد بدن یا راکت بازیکن نیز خطا بوده و یک امتیاز به نفع حریف می‌شود. تور یا نت باید شرایط خاصی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

نت در پینگ پنگ

 

1. ابعاد نت

ارتفاع نت باید 15.25 سانتیمتر (6 اینچ) از سطح میز باشد. عرض نت در نقطه میانی (وسط) باید 15.25 سانتیمتر (6 اینچ) باشد و در نقطه‌های دیگر (جلو و عقب) نیز باید این ارتفاع باقی بماند.

2. موقعیت نت

نت در وسط میز نصب شده و تمام میز را به دو نیمه تقسیم می‌کند. این شبکه باید به دو ستون عمودی متصل شود که در دو سمت میز تنیس قرار دارند.

3. کشسانی نت

طبق قوانین تور باید از کشسانی مناسبی برخوردار باشد تا در صورت اصابت توپ به تور به راحتی برگشته و امکان ادامه بازی باشد.

4. تغییرات در حالت نت

اگر نت در حین بازی تغییر حالت دهد (به عنوان مثال، جدا شود یا به سمت یکی از بازیکنان بخورد)، بازیکن باید امتیاز را به حریف بدهد.

5. اصابت توپ به نت

اگر توپ به نت بخورد و به سمت حریف برود، بازی ادامه دارد و امتیاز به حریف داده می‌شود. اگر توپ به نت بخورد و به سمت زننده توپ برگردد، بازی ادامه دارد و بدون افت امتیاز ادامه پیدا می‌کند.

6. اصابت توپ به نت هنگام زدن سرویس

در زمان سرویس، اگر توپ به نت بخورد و به سمت حریف برود، سرویس معتبر به شمار می‌آید و بازی ادامه پیدا می‌کند. اما اگر توپ به نت بخورد و به سمت بازیکن برود، سرویس نامعتبر است و یک شانس سرویس دیگر به حریف داده می‌شود. حال که با نت و قوانین آن آشنا شدیم خالی از لطف نیست برخی از قوانین اجرای بازی پینگ پنگ را خلاصه‌وار مرور کنیم.

 

قوانین تنیس روی میز

 

قوانین مهم در تنیس روی میز

  • رالی عبارت است از مدت زمانی که توپ در جریان بازی در گردش است.
  • توپ از آخرین لحظه‌ای که به صورت ثابت در کف دست آزاد بازیکن قرار دارد، پیش از پرتاب برای زدن سرویس، رالی یک نت یا یک امتیاز محسوب می‌شود.
  • یک نت عبارت است از یک رالی که نتیجهٔ آن در شمارش بازی منظور نمی‌شود.
  • یک امتیاز عبارت است از یک رالی که نتیجه آن در شمارش بازی منظور می‌شود.
  • دست بازی دستی است که راکت را می‌گیرد.
  • دست آزاد دستی است که راکت را نمی‌گیرد.
  • یک بازیکن زمانی به توپ ضربه وارد کرده‌است که با راکتی که در دست دارد یا با قسمت زیر مچ دست به توپ ضربه بزند.
  • یک بازیکن زمانی در مقابل توپ انسداد ایجاد می‌کند که لباس وی یا آنچه همراه خود دارد در هنگام بازی با توپی که هنوز از خط انتهایی خود عبور نکرده یا از زمان آخرین ضربه از سوی حریف با زمین بازی برخورد نداشته تماس حاصل کند.
  • زننده سرویس بازیکنی است که اولین ضربه را در یک «رالی» به توپ وارد می‌کند.
  • گیرنده سرویس بازیکنی است که دومین ضربه را در یک «رالی» به توپ وارد می‌کند.
  • داور شخصی است که برای کنترل مسابقه منصوب می‌شود.
  • کمک داور شخصی است که در زمان تصمیم‌گیری‌های ویژه به داور کمک می‌کند.
  • خط پایانی خطی است که به صورت فرضی در هر دو جهت امتداد داشته باشد.

نت در تنیس روی میز

 

کلام آخر

یکی از موارد بسیار مهم در ورزش تنیس روی میز ارتفاع و موقعیت قرارگیری تور و همین‌طور دقت به قوانین است. در این مقاله سعی شد علاوه بر مشخص کردن شرایط مربوط به نت در تنیس روی میز، قانون نت نیز به درستی بررسی شود. در این مقاله فهمیدیم در چه مواردی قانون نت حاکم می‌شود. در مقالات بعدی سعی می‌کنیم شما را با مفهوم لت در تنیس روی میز روی میز آشنا کنیم. در پایان برای بیان سوالات و نظرات خود ما را همراهی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط