تا سال 1980 میلادی از چسب‌های مختلفی برای چسباندن رویه لاستیکی به تیغه راکت استفاده می‌شد. در همان زمان این مسئله کشف شد که بعضی از چسب‌ها سبب ایجاد اثر افزایش سرعت در رویه لاستیکی می‌شوند. این مسئله به ورزشکاران مزایایی می‌داد تا بتواند تهاجمی‌تر بازی کند. بر همین اساس به این نوع چسب‌ها سرعتی می‌گویند. با این وجود در ترکیبات این چسب‌ها از مواد مضری استفاده شده که سبب می‌شود بوی متفاوتی داشته باشند. و نهایتاً فدراسیون جهانی تنیس روی میز طبق قانونی استفاده از این چسب‌ها را برای ورزشکاران ممنوع اعلام کرد.

در حال حاضر چسب‌های بر پایه‌ی آب که بدون مواد مضر هستند تنها نوع چسبی هستند که شما می‌توانید به عنوان رویه لاستیکی روی تیغه راکت پینگ پنگ استفاده کنید. دو روش برای چسباندن رویه لاستیکی روی تیغه راکت وجود دارد که یکی برگ‌های چسبی و دیگری چسب‌هایی بر پایه آب هستند.

1- برچسب‌های سریع: اینگونه از برچسب‌های دو طرفه دارای ضخامت 0.05 میلی‌متر بوده و به سرعت روی تیغه چسبیده ولی خیلی کیفیت بالایی ندارند.

2- چسب‌های بر پایه‌ی آب: نوع دوم چسباندن رویه به تیغه با استفاده از چسب‌های پایه آب است که به دو صورت معمولی و سریع انجام می‌شود. برای بیشتر ورزشکاران نوع معمولی بهترین انتخاب است. در این روش شما رویه را به تیغه چسبانده و تا زمانیکه بخواهید رویه را تعویض کنید نیازی به چسب ندارید.

 

رویه راکت پینگ پنگ

 

مواد مورد نیاز برای چسباندن رویه به راکت پینگ پنگ

1- دو عدد رویه راکت، چوب راکت و نوار محافظ مورد نظر

2-  تیغه‌ا‌ی تیز برای بریدن رویه راکت

3- تکه‌ای اسفنج یا فرچه برای پخش‌کردن چسب

4- غلتک برای چسباندن رویه راکت پینگ پنگ

5- بادبزن یا سشوار برای خشک‌کردن چسب‌ها

6- صفحه‌‌ی برش یا هر وسیله‌ی محکم و صافی که بتوانید زیر دستتان بگذارید و رویه‌ها را بر روی آن برش دهید.

 

نحوه چسباندن رویه راکت پینگ پنگ

 

مراحل چسباندن رویه راکت پینگ پنگ

نحوه چسباندن رویه راکت پینگ پنگ بر روی چوب راکت به چندین مرحله تقسیم می‌شود که اگر به ترتیب و بادقت آن‌ها را انجام دهید، راکتی با مونتاژ فوق‌العاده خواهید داشت.

  1. قبل از شروع، مطمئن شوید که رویه قبلی یا پوشش راکت کاملاً پاک شده است. از محلول پاک‌کننده مخصوص برای پاک کردن بافت چوب یا فیبرگلاس راکت استفاده کنید.

2. با استفاده از خط کاغذ، مرکز راکت را نشان بزنید. این کمک می‌کند تا رویه جدید به درستی متمرکز شود.

3. کمی چسب به‌صورت خطی بر روی یک طرف چوب راکت و سمت اسفنج رویه راکت‌ها بزنید.

4. سپس چسب را با تکه‌ای اسفنج به‌خوبی روی چوب راکت و رویه‌ها پخش کنید. حتما چسب را به‌صورت یک‌دست و نازک پخش کنید و مطمئن شوید چسب‌ در قسمت خاصی از چوب یا رویه راکت جمع نشده است.

5.   چوب و رویه راکت‌ها را برای چند دقیقه کنار بگذارید تا چسب کمی خشک شود (در حدی که رنگ سفید چسب محو شده و رنگی شفاف باقی بماند). در این مرحله می‌توانید برای تسریع کار، از بادبزن یا سشوار برای خشک‌شدن چسب استفاده کنید.

 

چسباندن روی راکت تنیس روی میز

 

6.   پس از خشک‌شدن چسب‌ها، رویه راکت را به‌آرامی و بادقت از قسمتی که دسته‌ی راکت به انتها رسیده است، صاف بگذارید و آن را ثابت کنید. سپس به‌آرامی آن را تا انتهای راکت بچسبانید.

7.   غلتکی که برای چسباندن رویه راکت پینگ پنگ بر روی چوب آماده کرده‌اید را به‌آرامی و بدون فشار زیاد، بر روی رویه بکشید. این کار را رو به بیرون راکت انجام دهید تا حباب‌های هوا در زیر رویه به خارج هدایت شوند و حبابی زیر رویه نماند.

8.   چوب راکت را به‌طرف دیگر برگردانید و تیغه‌ی تیزی که از قبل برای چسباندن رویه راکت پینگ پنگ آماده کرده‌اید را با زاویه‌ای عمود و مناسب، لبه‌ی چوب راکت و بر روی رویه بگذارید. از دست دیگر خود برای نگه‌داشتن راکت استفاده کنید تا هنگام برش، تیغه یا راکت لیز نخورد و باعث آسیب به شما و رویه نشود. سپس شروع به بریدن آن کنید. در این مرحله دست یا تیغه‌ی خود را کج نگه ندارید تا برشی تمیز و بادقت داشته باشید.

9.   طرف دیگر راکت را نیز به ترتیب قبل چسب بزنید و بگذارید خشک شود و سپس رویه‌ای که از قبل چسب زده‌اید و خشک شده است را به ترتیب مراحل بالا، به این سمت راکت بچسبانید.

10.   در انتها نوار محافظ که خود چسب دارد را کمی پایین‌تر از محل زدن رویه به لبه‌ی چوب و رویه راکت بزنید به‌طوری‌که کاملا در وسط قرار گیرد و هر دو را پوشش دهد. تا انتها به همین نحو آن را بچسبانید و در انتها (کمی پایین‌تر از محل چسباندن رویه) اضافه‌ی آن را برش دهید.

با اجرای این مراحل، رویه جدید به درستی به راکت پینگ پنگ چسبیده و آماده برای استفاده خواهد بود.

 

روی راکت تنیس روی میز

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل نحوه استفاده از چسب برای چسباندن رویه راکت پینگ پنگ را شرح دهیم. در صورت جدا شدن یا خراب شدن رویه راکت به راحتی می‌توانید با راهنمای نحوه چسباندن رویه راکت پینگ پنگ بدون نگرانی آن را ترمیم کنید.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد برای چسباندن رویه لاستیکی به تیغه راکت پینگ پنگ، از چسب‌های بر پایه آب استفاده می‌شود. این نوع چسب‌ها به دلیل عدم وجود مواد مضر و محیط‌زیستی بودن، توسط فدراسیون جهانی تنیس روی میز و سایر اتحادیه‌های ورزشی تایید شده‌اند. چسب‌های بر پایه آب امکان چسباندن رویه به تیغه راکت را بدون استفاده از مواد مضر و با رعایت استانداردهای محیط زیستی فراهم می‌کنند.

پیشنهاد می‌شود که در انتخاب چسب، دستورالعمل تولید کننده و راهنمای استفاده از آن را به دقت مطالعه کنید تا بهترین نتیجه را بدست آورید. همچنین، ممکن است برخی از برندها و مدل‌ها در اجزای تشکیل‌دهنده چسب متفاوت باشند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که چسب انتخابی با رویه راکت پینگ پنگ شما سازگاری دارد. در پایان برای بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود با ما را در بخش نظرات در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط